چرا سهم ترانزیت ریلی در ایران 9 برابر کمتر از ترانزیت جاده‌ای است؟

کارشناسان معتقدند که با وجود مزایای متعدد ترانزیت ریلی، سهم این نوع حمل و نقل در ایران به دلیل بهره‌برداری نامناسب از شبکه ریلی و پایین بودن هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای، به شدت ناچیز است.

به گزارش تین نیوز، جواد شاهجویی، کارشناس حوزه حمل و نقل، با اشاره به کاهش سهم ترانزیت ریلی در ایران نسبت به ترانزیت جاده‌ای، اظهار داشت: با وجود مزایای متعددی که حمل و نقل ریلی مانند مصرف سوخت کمتر، هزینه پایین‌تر و ایمنی بیشتر دارد، سهم این نوع ترانزیت در ایران به شدت ناچیز است.

وی افزود: در سال 1402، در حالی که 14.75 میلیون تن از طریق جاده و 1.6 میلیون تن از طریق ریل ترانزیت در کشور انجام شد، سهم ترانزیت ریلی تنها 9 درصد از کل ترانزیت کشور بود.

شاهجویی با بیان اینکه باید ایران از مزایای ترانزیت ریلی برای رونق اقتصادی خود استفاده کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل مدیریت و بهره‌برداری نامناسب از شبکه ریلی، حمل و نقل ریلی در ایران کند و پرهزینه است.

این کارشناس حوزه حمل و نقل ادامه داد: علاوه بر این، پایین بودن هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای به دلیل سوبسیدی که دولت به سوخت می‌دهد، باعث شده تا صاحبان کالا ترجیح به استفاده از این نوع حمل و نقل بدهند.

وی در پایان گفت: برای افزایش سهم ترانزیت ریلی در ایران، لازم است که دولت در مدیریت و بهره‌برداری از شبکه ریلی تجدید نظر کند و هزینه‌های حمل و نقل ریلی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

با احترام ، نوین بار

خدمات نوین بار : قنات کوثر ؛ اتوبار مدائن ،اتوبار حکیمیه ، اتوبار تهران نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *