فاجعه‌ای به نام پایانه‌های مسافربری؛ حداقل امکانات برای مردم و رانندگان

بزرگترین پایانه‌های مسافربری کشور هم بعضا فاقد امکانات حداقلی و استاندارد هستند.

اکثر پایانه‌ها یا فاقد استراحتگاه مناسب برای رانندگان بوده و یا وضعیت این استراحتگاه‌ها و خوابگاه‌ها، علیرغم دریافت وجه ورودیه بابت استفاده از آنها، واقعا قابل استفاده مفید و محل استراحت نیستند.

رانندگان سواری کرایه اهواز در تماس با خبرنگار تین نیوز از نبود سایه‌بان برای خودروهای سواری کرایه و اتوبوس‌ها در پایانه سیاحت اهواز (ترمینال سه راه خرمشهر اهواز) گلایه کرده‌اند.

آنها می‌گویند پایه‌های آهنی برای سایه‌بان نصب شده و مقداری از آهن‌ها خریده شده، اما از پارسال زبر باران مانده و زنگ زده شده و هنوز هیچ اقدامی برای نصبش صورت نگرفته است.

حمید حسین‌زاده، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان سواری کرایه کشور، در این باره می‌گوید: سازمان پایانه‌های شهرداری که پایانه‌های مسافربری را مدیریت نموده و متولی آنها است، بابت کرایه هر مسافر 5 درصد از نرخ بلیت یا همان کرایه عوارض می‌گیرند.

وی می‌افزاید: برای مثال از یک اتوبوس با حدود 30 نفر مسافر که جمع مبلغ کرایه آنها حدود 7 میلیون باشد، 350 هزار تومان عوارض شهرداری دریافت می‌کند. این عوارض و اجاره بهای سنگینی که از غرفه‌های شرکت‌ها می‌گیرند، مبالغ کلانی می‌شوند که باید هزینه نگهداری و تجهیز و افزودن امکانات و وسایل رفاهی پایانه‌ها به تناسب روز و نیازهای کاربران و مسافران گردد و اگر به این وظایف عمل گردد، بی‌شک همه پایانه‌های ما می‌توانند دارای امکانات کامل رفاهی و همواره از لحاظ امکانات به روز باشند.

حسین‌زاده با بیان اینکه وضعیت نه تنها این گونه نیست، بلکه حتی بزرگترین پایانه‌های ما بعضا فاقد امکانات حداقلی و استاندارد هستند، می‌گوید: اکثر پایانه‌ها یا فاقد استراحتگاه مناسب برای رانندگان بوده و یا وضعیت این استراحتگاه‌ها و خوابگاه‌ها، علیرغم دریافت وجه ورودیه بابت استفاده از آنها، واقعا قابل استفاده مفید و محل استراحت نیستند.

وی با اشاره به گرمای سوزان اهواز، می‌گوید: وقتی پایانه اهواز با آن درجه حرارت سوزاننده، فاقد یک سایه‌بان ساده برای خودروهای رانندگانی است که باید ساعت‌های متمادی در زیر آفتاب سوزان بمانند، از پایانه‌های دیگر با آب و هوای معتدل‌تر چه انتظاری می‌توان داشت؟

حسین‌زاده با بیان اینکه شهرداری وظایف متعددی در قبال رانندگان و مسافران دارد، می‌گوید: شهرداری وقتی انواع و اقسام اجاره‌ها و عوارض را از شرکت‌ها و رانندگان می‌گیرد، به غیر از ایجاد امکانات رفاهی برای آنها، حتی در خصوص عدم ورود خودروهای متفرقه مسافربر به حریم پایانه‌ها مسئولیت دارد و ایجاد تمهیدات لازم برای ورود مستقیم مسافر به جلوی در شرکت‌ها و عدم ورود و نزدیک شدن شخصی‌ها به مسافران و حریم شرکت‌های مسافربری به عهده همین سازمان متولی است.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری اهواز، می‌گوید: شهرداری محترم نه تنها به این وظایف و مسئولیت‌های خود عمل نمی‌کند، بلکه جهت درآمد بیشتر حتی مسجد را به محل دریافت بار و کوچکترین فضاهای موجود را تبدیل به غرفه جهت اجاره با کرایه‌های نجومی می‌نماید.

حسین‌زاده در پایان می‌گوید: پیرامون پایانه مسافری غرب تهران را ببینید تا چشم کار می‌کند غرفه‌های دریافت بار و انبار بار است، در حالیکه نام آن پایانه مسافربری می‌باشد و این غرفه‌ها کلا در اختیار افراد متفرقه و خارج از بخش حمل و نقل مسافر هستند. اگر فردا دیدید باربری‌ها اقدام به فروش بلیت و مسافرگیری نمودند، نباید تعجب کرد.

نکات مهم:

  • رانندگان سواری کرایه اهواز از نبود سایه‌بان برای خودروها در پایانه سیاحت اهواز گلایه دارند.
  • سازمان پایانه‌های شهرداری از رانندگان و شرکت‌ها عوارض دریافت می‌کند، اما به وظایف خود در قبال آنها عمل نمی‌کند.
  • بسیاری از پایانه‌های مسافربری فاقد امکانات حداقلی و استاندارد برای رانندگان و مسافران هستند.

 

با احترام ، نوین بار

خدمات نوین بار : قنات کوثر ؛ اتوبار مدائن ،اتوبار حکیمیه ، اتوبار تهران نو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *