اصلاح طرح باک پر در مرزها: تصمیم جدید هیئت وزیران

هیئت وزیران در مصوبه‌ای جدید، تصمیم به اصلاح طرح باک پر متناسب با شرایط هر یک از مرزهای کشور گرفته است. تا زمان تصویب این اصلاحیه، اجرای طرح باک پر در صورت لزوم در هر یک از مرزهای کشور با تشخیص وزیر راه و شهرسازی و توسط وزارت نفت تعلیق می‌شود.

جزئیات مصوبه جدید

بر اساس این مصوبه، وزارت نفت موظف شده است با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه کشور، حداکثر ظرف سه ماه، پیشنهاد اصلاحی ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳، موضوع طرح باک پر را بر اساس شرایط هر یک از مرزهای کشور تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه دهد.

تعلیق طرح تا زمان تصویب اصلاحیه

تا زمان تصویب اصلاحیه مذکور، اجرای طرح باک پر در صورت ضرورت در هر یک از مرزهای کشور با تشخیص وزیر راه و شهرسازی و توسط وزارت نفت تعلیق می‌شود.

پیشینه طرح باک پر

طرح باک پر در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ در چند نقطه مرزی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور اجرا شد، اما به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، نتایج موفقیت‌آمیزی به دنبال نداشت و نیمه‌تمام رها شد. با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و اختلاف قابل توجه قیمت فرآورده در داخل و خارج از کشور، این طرح دوباره از سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت. با اجرای این طرح، مابه‌التفاوت قیمت سوخت از کامیون‌های ایرانی و خارجی در حال خروج از مرز دریافت می‌شود.

اهداف و مزایای طرح باک پر

مسئولان دولتی معتقدند که طرح باک پر روشی کارآمد و کاربردی برای جلوگیری از قاچاق سوخت در نقاط مرزی است. از جمله ویژگی‌های مهم این طرح می‌توان به جمع‌آوری باک‌های اضافه و جاسازی‌شده در کامیون‌های خروجی از مرز، توجه به استانداردسازی باک خودروها و الزام به رعایت آن، و همچنین جلوگیری از خروج غیرمجاز سوخت اشاره کرد. افزایش درآمدهای مرزی دولت و کاهش عرضه خارج از شبکه سوخت از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح عنوان شده است.

مشکلات و انتقادات

با این حال، این طرح در ماه‌های اخیر مشکلاتی برای بازرگانان ایجاد کرده بود. برای مثال، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در آبان ماه از بروز مشکلاتی در مرز آذربایجان غربی خبر داده و گفته بود که اجرای طرح فول باک باعث شده کامیون‌های داخلی امکان رقابت با کامیون‌های خارجی را از دست بدهند و در برخی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است. همچنین در دی ماه، ترکیه در اقدامی تلافی‌جویانه، تصمیم به دریافت مابه‌التفاوت قیمت سوخت از رانندگان ایرانی گرفت که این موضوع باعث توقف ۱۰ روزه کامیون‌ها در مرز شد.

آینده طرح باک پر

با توجه به مصوبه جدید هیئت وزیران، به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد با اصلاح طرح باک پر و در نظر گرفتن شرایط خاص هر مرز، مشکلات و چالش‌های موجود را برطرف کند و زمینه را برای اجرای بهتر و مؤثرتر این طرح فراهم آورد.

نوین بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *