دیزل: افزایش قیمت و چالش‌های عرضه

دیزل و افزایش نوپایی قیمت‌ها

به تازگی در بازار نفت جهان، دیزل به عنوان یکی از حیاتی‌ترین سوخت‌ها با مشکلاتی روبرو شده است که بر افزایش تورم تأثیر منفی می‌گذارد. در این مقاله در نوین بار ، به بررسی این مسئله و چالش‌های عرضه دیزل خواهیم پرداخت.

قیمت دیزل: تغییرات و نوپایی

اخبار اخیر نشان می‌دهد که قیمت دیزل در بازار نفت دچار تغییرات نوپایی شده است. در حالی که بهای معاملات نفت به سمت افزایش رفته است، قیمت دیزل در بازارهای مختلف دنیا تأثیر کمتری از این افزایش را نشان داده است. به عنوان مثال، در بازار لندن، قیمت دیزل پایین‌تر از ۹۵ دلار در هر بشکه بوده و در مقایسه با دیگر محصولات نفتی، ضعیف‌تر جلوه کرده است. در آمریکا نیز، قیمت دیزل به بالای ۱۴۰ دلار پیشرفته که بالاترین سطح قیمت‌گذاری از سال‌هاست.

محدودیت عرضه از طریق محدودیت‌های تولید

به گزارش تین نیوز و ایسنا، وضعیت ممکن است از این هم بدتر شود. عربستان سعودی و روسیه به عنوان دو کشور تأمین‌کننده گریدهای نفتی با بازدهی دیزل بالاتر، محدودیت عرضه خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ اعلام کرده‌اند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که تقاضا برای دیزل معمولاً در این دوره به افزایش می‌پیوندد.

چالش‌های پالایشگاه‌های نفت

وضعیت کنونی به چالش برانگیزی برای پالایشگاه‌های نفت جهان تبدیل شده است. گرمای شدید نیمکره شمالی در تابستان گذشته، باعث فعالیت پالایشگاه‌ها با نرخ تولید کندتری شده و ذخایر دیزل را در وضعیت ثابتی نگه داشته است. این وضعیت باعث افزایش فشار بر پالایشگاه‌ها برای تأمین نیازهای بازار به سوخت‌های دیگری مانند سوخت جت و بنزین شده است.

تأثیر کرونا بر عرضه دیزل

این وضعیت نتیجه تعطیل شدن پالایشگاه‌های کم کارآمد در زمان سقوط تقاضا در اوج بحران همه‌گیری ویروس کرونا بود. مصرف جدید بهبود پیدا کرده اما بسیاری از پالایشگاه‌ها، هنوز به فعالیت عادی خود بازگشته نشده‌اند.

آینده عرضه دیزل

با نزدیک شدن فصل سرما، امیدواری وجود دارد که کمبود دیزل کاهش یابد. با کاهش نیاز به تعمیرات فصلی پالایشگاه‌ها، وضعیت تأمین دیزل بهبود خواهد یافت. با این حال، همچنان نگرانی‌هایی نسبت به عرضه دیزل از سوی کشورهای صادرکننده بزرگ دیزل وجود دارد. روسیه و چین به عنوان دو کشور صادرکننده دیزل به بازار جهانی تأثیر می‌گذارند و محدودیت‌های عرضه از سوی آنها می‌تواند تأثیراتی عمیق بر بازار دیزل داشته باشد.

نهایتاً

با توجه به این چالش‌ها و تغییرات در بازار دیزل، تأمین این سوخت حیاتی به یکی از مسائل کلان اقتصادی جهان تبدیل شده است. تعامل کشورهای تأمین‌کننده و تقاضا، مسائلی پیچیده را به وجود آورده است که نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتری بین فعالان حوزه نفت و اقتصاد دنیاست.

 


 

استعلام کارت هوشمند

استعلام کارت سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *