7 حالت رانندگی اکستریم VX

 

7 حالت رانندگی اکستریم VX

خودروهای نسل قدیم به نحوی طراحی و تولید می‌شدند که تنها با یک مکانیزم ساده و ثابت حرکت کنند؛ امری که سبب می‌شد تا در شرایط مختلف جوی، راه و ترافیکی هم به طریقی یکسان عمل کنند. به بیانی دیگر موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، ترمز‌ها و سایر بخش‌های خودرو تغییر رویه‌ای نمی‌دادند و مثلاً همان عملکردی را که در جاده‌ای گل‌آلود داشتند را در مسیری صاف و هموار هم داشتند و یا عملکردشان در حین حرکت در ترافیکی سنگین با آزادراهی صاف و خلوت یکی بود. این ویژگی خودرو، راننده را ملزم می‌کرد تا خود را با شرایط مسیر انطباق دهد.

با توجه به این توضیحات بدیهیست که خودرویی با مکانیزم کلاسیک نمی‌توانست در همه حالات خروجی ایده‌آلی داشته باشد. لازم به ذکر است که این خروجی مطلوب تنها از دید سرنشینان تفسیر نشده و ممکن است به میزان مصرف سوخت یا استهلاک قطعات نیز مربوط باشد.

این در حالیست که در خودروهای امروزی، با تعریف حالت‌های مختلف رانندگی که توسط راننده انتخاب یا تعویض می‌شوند، چالش مذکور تا حد زیادی از بین رفته و هریک از این خودروها می‌توانند خود را با شرایط مذکور وفق دهند. بدین ترتیب نقش میزان مهارت و تجربه راننده در شرایط مختلف کم شده و افرادی با دست فرمانی معمولی نیز می‌توانند در شرایط مختلف جاده‌ای و آب و هوایی هم به خوبی رانندگی کنند.

با توجه به این مقدمه ما قصد داریم تا در این مطلب به بررسی 7 حالت رانندگی اکستریم VX به عنوان یکی از جدیدترین محصولات نمایندگی مدیران خودرو بپردازیم. چنانچه به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این اتومبیل تازه وارد به جاده‌های کشور علاقمندید، از شما دعوت می‌کنم تا انتها با ما همراه باشید.

حالت‌های رانندگی اکستریم VX

7 حالت رانندگی اکستریم VX عبارتنداز استاندارد، اکونومیک، اسپورت، برفی، گل و لای، شنی و آفرود. ما قصد داریم به شرایط موتور، کنترل کشش، ESP، کنترل در سربالایی، گیربکس و دیفرانسیل در هریک از آن‌ها بپردازیم. با این حال آشنایی با تعاریف و کاربرد مُدهای مذکور خالی از لطف نیست که به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

حالت استاندارد | Standard

حالت استاندارد رانندگی در اکثر خودروهای جدید از جمله اکستریم VX به گونه‌ای طراحی شده است که ترکیبی متعادل از عملکرد، راحتی و کارایی را برای رانندگی روزمره ارائه دهد. در اینجا چند نکته کلیدی در مورد حالت عادی وجود دارد:

  • این حالت پیش فرض است که هنگام راه‌اندازی وسیله نقلیه فعال است.
  • حالت عادی عملکرد منظم روزانه را بدون تغییر دینامیک رانندگی ارائه می‌دهد.
  • تجربه رانندگی نرم و راحت با واکنش دریچه گاز و تغییرات دنده متوسط ​​را فراهم می‌کند.
  • صدای موتور و ارتعاش در حالت عادی برای یک تجربه رانندگی دقیق به حداقل می‌رسد.
  • مصرف سوخت در حالت عادی بهینه یا فدای عملکرد نمی‌شود.
  • به عنوان یک حد وسط بین حالت اسپورت و اکو، متمرکز بر کارایی عمل می‌کند.

بنابراین به طور خلاصه، حالت عادی استاندارد در خودروهای جدید تعادلی بین عملکرد، راحتی و کارایی ایجاد می‌کند تا تجربه رانندگی دلپذیری را برای استفاده روزمره فراهم کند. این تنظیمات پیش‌فرض است که بیشتر درایورها از آن استفاده می‌کنند.

حالت اکونومیک | Economic

حالت اکونومیک، Economic یا به اختصار ECO در وسایل نقلیه امروزی نظیر محصولات فونیکس برای اولویت‌بندی بهره‌وری سوخت با بهینه‌سازی سیستم‌های مختلف برای کاهش مصرف انرژی و آلایندگی‌ها طراحی شده است. مهمترین نکات در خصوص این سازوکار کاربردی را در ادامه می‌خوانیم:

  • حالت اکو با فشردن یک دکمه اختصاصی که در اکستریم وی اکس مدیران خودرو در فضای میانی دو صندلی سرنشین جلو قرار دارد، فعال می‌شود.
  • هنگامی که حالت Eco درگیر است، پاسخ دریچه گاز کاهش می‌یابد، به این معنی که موتور به سرعت به ورودی‌های پدال واکنش نشان نمی‌دهد. این امر به کاهش شتاب و جلوگیری از مصرف سوخت غیر ضروری کمک می‌کند.
  • گیربکس در دورهای کمتر در حالت Eco تغییر می‌کند تا موتور در سرعت‌های کارآمدتر کار کند.
  • عملکرد تهویه مطبوع در حالت Eco برای کاهش بار موتور و صرفه جویی در انرژی بهینه می‌شود. همچنین سیستم کنترل آب و هوا ممکن است هوای سرد کمتری را برای صرفه‌جویی در مصرف برق وارد کند.
  • حالت اکو کل توان خروجی خودرو را محدود نمی‌کند. اگر نیاز به شتاب‌گیری سریع دارید، فشردن بیشتر پدال گاز قدرت کامل را تأمین می‌کند.
  • حالت Eco برای رانندگی در بزرگراه، سفرهای طولانی و شرایطی که حداکثر کردن مصرف سوخت بر عملکرد اولویت دارد، ایده آل است.
  • در خودروهای هیبریدی، حالت Eco در ارتباط با سیستم هیبریدی کار می‌کند تا با بهینه‌سازی تعادل بین قدرت الکتریکی و بنزینی، کارایی را بیشتر افزایش دهد.
  • حالت Eco حتی پس از راه اندازی مجدد خودرو فعال باقی می ماند، برخلاف حالت Sport که با خاموش شدن خودرو به حالت عادی باز می گردد.

بنابراین حالت Eco یک ویژگی مفید است که به رانندگان اجازه می دهد با تنظیم پاسخ دریچه گاز، انتقال، کنترل آب و هوا و عملکرد سیستم هیبریدی، کارایی سوخت را در اولویت قرار دهند. برای رانندگی در بزرگراه‌ها و موقعیت‌هایی که به حداکثر رساندن برد مهم است، بهترین گزینه است.

حالت اسپورت | Sport

نام این مد رانندگی با سرعت، شتاب، حرکت آزادانه و بهبود هندلینگ خودرو در یک مسیر هموار و خلوت هم ارز است. در همین رابطه زمانی که حالت اسپورت یک خودرو از جمله محصولات اکستریم یا فونیکس را انتخاب می‌کنیم، شاهد اتفاقات زیر هستیم:

  • به منظور شتاب‌گیری سریعتر، پاسخ دریچه گاز بهبود می‌یابد.
  • احساس سفت شدن فرمان برای کنترل و بازخورد بهتر
  • تنظیم سیستم تعلیق سفت‌تر برای پیچیدن راحت و کاهش چرخش بدنه
  • بهینه شدن تعویض دنده در گیربکس برای تعویض سریع‌تر و تهاجمی‌تر آن
  • تقویت صدای موتور برای تجربه رانندگی اسپرت‌تر

حالت اسپرت معمولاً با فشار دادن یک دکمه اختصاصی یا سوئیچ روی کنسول مرکزی یا فرمان فعال می‌شود. این به راننده اجازه می‌دهد تا کنترل کامل عملکرد خودرو را در دست بگیرد و در مقایسه با حالت‌های رانندگی استاندارد یا سازگار با محیط زیست از احساس رانندگی پویاتر لذت ببرد.

حالت برفی | Snow Field

حالت برفی یک حالت رانندگی در برخی وسایل نقلیه امروزیست که دینامیک رانندگی خودرو را تغییر می‌دهد تا کنترل و چسبندگی بهتری در جاده‌های برفی یا یخ‌زده فراهم کند. این کار بواسطه تغییرات زیر روی می‌دهد:

  • کاهش توان خروجی موتور و پاسخ‌دهی پدال گاز برای جلوگیری از چرخش و لغزش چرخ
  • تنظیم تنظیمات گیربکس برای شروع در دنده بالاتر و پایین نگه داشتن سرعت موتور
  • تغییر توزیع گشتاور به چرخ ها برای جلوگیری از از دست دادن کشش

هنگام رانندگی روی سطوح برفی، یخی یا لغزنده باید از حالت برف استفاده کنید. در این شرایط به بهبود کشش و هندلینگ کمک می کند. در حالی که حالت برفی مفید است، نباید تنها به آن تکیه کرد. همچنان مهم است که با احتیاط رانندگی کنید، از ورودی های ناگهانی خودداری کنید، فواصل بیشتری را دنبال کنید و از کنترل کروز در برف خودداری کنید.

حالت گل و لای | MUD

حالت گل و لای یک حالت رانندگی در برخی وسایل نقلیه است که عملکرد خودرو را برای رانندگی در زمین‌های گل آلود یا نرم بهینه می‌کند. این حالت که بسیار شبیه مورد قبلیست بواسطه تغییرات زیر انجام می‌شود:

  • کاهش پاسخگویی پدال گاز و تأخیر در تعویض دنده برای کنترل بهتر و جلوگیری از چرخش چرخ
  • درگیر کردن قفل چهار چرخ متحرک برای بهینه سازی ترمز برای شرایط خارج از جاده
  • اجازه دادن به چرخ‌ها در حدود 10 کیلومتر در ساعت سریعتر از سرعت خودرو برای ایجاد کشش اضافی در گل

حالت گلی برای رانندگی خارج از جاده در زمین های گل آلود، شیاردار یا ناهموار طراحی شده است. عملکرد خودرو را برای عبور از این شرایط چالش برانگیز افزایش می‌دهد.

حالت شنی | Sandy

حالت شنی یک حالت رانندگی در برخی وسایل نقلیه است که عملکرد را برای رانندگی بر روی ماسه نرم و خشک بهینه می‌کند. این کار با تغییرات زیر همراه است:

  • افزایش پاسخ دریچه گاز و اجازه دادن به لغزش بیشتر چرخ برای کمک به حفظ حرکت در شرایط نرم
  • نگه داشتن دنده‌ها در گیربکس برای بالا نگه داشتن دور موتور و ایجاد گشتاور بیشتر
  • کاهش مداخله کنترل کشش برای جلوگیری از فرورفتن چرخ‌ها

حالت شنی برای رانندگی خارج از جاده در شن‌های نرم، خشک یا شرایط عمیق طراحی شده است و عملکرد خودرو را برای عبور از این سطوح چالش برانگیز افزایش می‌دهد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که حالت شنی برای استفاده خارج از جاده در نظر گرفته شده است، نه در جاده های آسفالت!

حالت آفرود | Off-road

حالت آفرود یک تنظیم رانندگی در برخی وسایل نقلیه است که عملکرد را برای رانندگی بر روی سطوح بدون سنگفرش و شل مانند شن، گل، خاک یا شن بهینه می‌کند. این کار را توسط

  • پاسخ دریچه گاز نرم‌کننده برای امکان مدولاسیون بهتر و جلوگیری از چرخش چرخ
  • تنظیم گیربکس برای استفاده از دنده‌های پایین‌تر برای ضرب گشتاور بیشتر و ترمز موتور
  • کاهش مداخله کنترل کشش برای اجازه دادن به چرخش چرخ و حفظ حرکت
  • قفل کردن دیفرانسیل‌ها برای کشش بهتر در زمین‌های ناهموار
  • بالا بردن سیستم تعلیق برای افزایش فاصله از زمین

انجام می‌شود.

حالت خارج از جاده برای رانندگی با سرعت کم در سطوح چالش برانگیز طراحی شده است. کنترل و کشش بیشتری را در مقایسه با حالت‌های رانندگی معمولی فراهم می‌کند.

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت محتوای آن با سفارش دهنده رپورتاژ می باشد. نوین بار مسئولیتی در خصوص محتوا و خدمات معرفی شده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *