رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اردستان اعلام کرده است که علیرغم تلاشهای مستمر برای بهسازی، لکهگیری و آسفالت معابر، حجم خرابیها و نیاز به ترمیم جادهها بسیار بیشتر از اعتبارات موجود است. این وضعیت، پاسخگویی به تمامی مطالبات مردمی در کوتاهمدت را ناممکن ساخته است.
چالشهای پیشرو در محورهای اصلی و روستایی
ابوالفضل کوهی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای اردستان، با اشاره به آغاز عملیات مرمت و آسفالت پنج کیلومتر از محور ترانزیتی اردستان در محدوده روستای زفرقند، هزینههای بالای این پروژهها را یادآور شد. به گفته وی، هر کیلومتر آسفالت در این محور حدود ۳.۵ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
علاوه بر این، با پیگیریهای نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، عملیات روشنایی ۱۰ کیلومتر از محور اردستان به زواره نیز با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان در حال انجام است.
کوهی همچنین به گلایههای مردمی در خصوص وضعیت نامناسب راههای روستایی شهرستان پاسخ داد. وی عنوان کرد که از مجموع ۷۷۰ کیلومتر راه روستایی در اردستان، ۲۰۰ کیلومتر آن خاکی است. بر اساس برآوردها، در حال حاضر ۱۰۰ کیلومتر از مسیرهای روستایی دچار خرابی شدید هستند که برای آسفالت آنها به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این ارقام به خوبی نشاندهنده عمق چالش پیشرو در حوزه راههای روستایی است.
نقاط حادثهخیز و برنامههای آتی
کوهی از شناسایی سه نقطه حادثهخیز کشوری در محورهای مهاباد، موغار و سهامیه خبر داد. وی افزود که با همکاری دهیاری و احداث میدان در روستای موغار، نیمی از این نقاط حادثهخیز برطرف شده و پیگیریها برای رفع دو نقطه دیگر نیز ادامه دارد.
مدیر راهداری اردستان تأکید کرد: «با وجود تلاش شبانهروزی نیروهای راهداری و همکاری مسئولان شهرستانی و استانی برای بهسازی و لکهگیری مستمر، قدرت اعتبارات ما به حجم بالای خرابیها نمیرسد و نمیتوانیم در یک بازه زمانی کوتاه به تمامی نیازها پاسخ دهیم.» این وضعیت نشاندهنده یک نبرد نابرابر میان تلاشهای صورت گرفته و کمبود منابع مالی در برابر فرسودگی و آسیبهای وارده به زیرساختهای جادهای است. تأمین بودجههای پایدار و کافی، برای برونرفت از این چالش و ارتقاء ایمنی و سهولت تردد در راههای اردستان حیاتی به نظر میرسد.
افتتاح آزادراه منجیل رودبار؛ آغازی برای پایان اَبَر پروژه های گیلان